Acadèmics
Gil Albors, Joan Alfons
1927, Alcoi (l’Alcoià) – València, 14 de febrer del 2020
Fou elegit acadèmic per les Corts Valencianes el 15 de juny del 2001.
Nomenament: Decret 8/2001, de 27 de juny, del president de la Generalitat (DOGV de 05.07.2001).
Presa de possessió: 23 de juny del 2001.
Va renunciar a la condició d’acadèmic el 4 de desembre del 2015. Va faltar el 14 de febrer del 2020.
Activitat professional, acadèmica, cultural i literària
Joan Alfons Gil Albors va nàixer a la ciutat d’Alcoi l’any
1927. Des de molt menut residix a València, on va iniciar la seua activitat periodística
i teatral. Com a periodista, ha sigut professional de la ràdio: començà com a redactor
de l’emissora La Voz de Levante,
i acabà ocupant les direccions regionals de Radiocadena
i de Radiocolor a la Comunitat Valenciana.
Pel que fa al vessant teatral, la seua dedicació s’inicia
en els ambients minoritaris de caràcter universitari (TEU), més tard en els teatres
de cambra i assaig, fins a arribar al camp professional, amb 45 obres editades i
estrenades tant en valencià com en castellà.
Va rescatar el teatre valencià del seu contingut localista
per a aportar temes de contingut universal. Ha sigut considerat pels crítics i estudiosos
de la seua obra com l’autor de transició dels anys 60 i 70. «Per un imperatiu interior,
per un incontenible afany de comunicar-se, es manifesta ensems fill del seu poble
i del seu temps» (Sanchis Guarner). «Su teatro es como un péndulo que va desde un teatro en el que prima lo onírico
y freudiano con relevante calidad poética, a un mundo en el que descubrimos el miedo
metafísico, la podredumbre y la soledad humana. En cualquiera de sus variantes,
su obra resulta fresca, llena de inspiración, de ternura y de talento» (Adrián Miró). Barracó
62 és un drama existencialista que el públic contemporani
va considerar «dur, aspre i sec». «Aquestes qualificacions les provocà, sense dubte,
el conjunt de factors que determinen un tipus de proposta teatral com aquesta: l’eixuta
posada en escena, la contundència dels diàlegs i l’impacte de l’argument» (Josep
Palomero). «L’obra, sens dubte, més interessant de la postguerra, en la nostra opinió,
és Barracó 62. Amb ella
va oferir un producte modern, sintonitzant amb l’actualitat literària europea i,
a més, intrínsecament valuós, significant la incorporació del teatre existencialista
en el circuit teatral valencià” (F. Carbó i V. Simbor).
«És el principal autor que tractarà de donar remat a una tradició dramàtica que
connecta amb la dels anys anteriors i assimila les influències del teatre contemporani,
el francés i l’anglosaxó en especial. Bon coneixedor de la història i la tècnica
teatral, és innegable que obres com La barca de Caronte, El cubil, El tótem
en la arena o Barracó 62 ens posen davant
el principal dramaturg valencià de la dècada dels setanta” (Josep Lluís Sirera).
Ha obtingut, entre altres, els premis València de Literatura
de la Diputació de València, amb les obres La barca de Caronte i El cau; el Joan
Senent de la Caixa de València, amb Barracó 62 (obra reeditada per Edicions
Bromera en 1996); el Gonzalo Cantó de l’Ajuntament d’Alcoi; el Galardón del Duero de la
Diputació de Zamora; el Ciutat de Palma de la Diputació de Mallorca, amb ¡Crida,
Galileu!; el premi Eduardo Marquina de
l’Ajuntament de Figueres, i el Guipúzcoa de la Diputació de Sant Sebastià.
En 1990 va obtindre el premi Teatre Principal de Mallorca,
i en 1992 el premi Ciutat de València convocat per l’Ajuntament. En 1994 va aconseguir
el Premio Nacional de Teatre per a la Infància i Joventut, amb Patatín, Patatán y Patatón, publicada per l’Editorial Bruño, primer en castellà i més tard en valencià,
amb el títol de Trampolí. L’any 2002, l’Acadèmia Mundial de Ciències i Tecnologia
el va distingir amb el Premi de Literatura.
Destaquem quatre títols sobre la història valenciana: Jaume I,
el Conqueridor; Verge de folls; Borja, Duque de Gandía i El petrolio.
La seua producció ha sigut publicada tant per la col·lecció «Escelicer» com per
la Institució Alfons el Magnànim, de la Diputació de València, i l’Institut d’Estudis
Alacantins, de la Diputació d’Alacant. En Retorno al pasado s’inicià la col·lecció d’autors
de l’Editorial Estro. En 1995 l’Ajuntament
de València va publicar la seua Antologia teatral, que inclou set de les
seues obres més destacades: El tótem
en la arena, Oseas, Barracó
62, El camaleó –text inclòs en el volum Das Tragische, editat per la Universitat
de Stuttgart, que va ser reposada l’any 2002 en el Teatre Principal de València
per Teatres de la Generalitat–, Un cervell amb tic’tac i El petrolio.
Tant El tótem en la arena com la seua versió de Medea han sigut reeditades, en 1998
i 2001, per la Universitat de València. L’any 2003, l’Ajuntament de València va
publicar el volum II de la seua Antologia teatral, que recopila els
texts dramàtics El cubil,
No matéis al inocente,
¡Grita, Galileo!, Retorn
a la nit, I love you,
Marilyn i La casa dels sants.
En el 2006 va estrenar El ocaso de los brujos, en el Teatre Talía
de València, amb producció de Teatres de la Generalitat, i en el 2007 va ser presentada
la seua obra completa editada per la Institució Alfons el Magnànim (28 obres en
castellà i 17 en valencià).
Va ocupar la Presidència de l’Associació de
Professionals de Ràdio i Televisió de la Regió Valenciana i la direcció del
Teatre Nacional de la Princesa a València. L’any 1996, atenent la seua
dedicació i reconeguda tasca teatral, fou designat director artístic de Teatres
de la Generalitat Valenciana, càrrec que va abandonar al desembre de 1999. En
1997 va ser nomenat vocal de l’Associació Nacional d’Autors de Teatre i, des
del setembre del 2000, va ser membre del Consell Rector de Teatres de la
Generalitat Valenciana.