Revistes, ràdio, rutes literàries, llegendes i integració en valencià, entre els projectes guardonats per l’AVL en el tercera edició dels Premis Carme Miquel

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua ha donat a conéixer els guanyadors de la tercera edició dels Premis Carme Miquel per a fomentar l’ús del valencià en els centres escolars. Els guardons compten amb la col·laboració del Bioparc de  València.

Guanyadors d’Infantil i Primària

Pel que fa als premis concedits a l’etapa d’Infantil i Primària, el jurat, integrat pels acadèmics de la Secció de Foment de l’Ús del Valencià, ha premiat el projecte «Una comarca de llegenda» del CEIP Pou de la Muntanya de Dénia, en la modalitat de nivell. L’alumnat de 3r i 4t de Primària ha investigat les llegendes més importants de la comarca (la Marina Alta) en el seu entorn més pròxim, i amb l’ajuda de professorat, periodistes, escriptors i cantants, les han transmeses a la resta del centre. A més, han publicat les llegendes introduint-les en xicotetes històries quotidianes.

La guanyadora en la modalitat d’etapa és l’Escoleta El Trenet Cooperativa Valenciana, de València, pel projecte «València: arrels i ales». Des de fa tres anys, cada curs l’escoleta confecciona un xicotet llibre en què fan valdre l’efímera manera que tenen els infants de veure i dir el món. El primer llibre, Metaforari recopila algunes de les representacions visuals que fan els infants a partir d’objectes quotidians. Paraulari és un recull de morfologia «infantàstic» que arreplega part de les infinites maneres que té la xicalla de dir una paraula. I Conversari permet fer un viatge que parteix del balbuceig  de l’aula de bebés, i arribar fins a les converses infinites dels infants de tres anys.

Així mateix, el jurat ha decidit concedir una menció especial al CEIP Mirantbó de Callosa d’en Sarrià pel projecte «Rutes literàries». Els xiquets de tots els cicles es capbussen en les històries del seu poble. Cada llegenda està contextualitzada en un lloc concret del seu entorn i, al finalitzar el treball en classe, es realitza una ruta de senderisme per allà on transcorre la història.

I el premi per al projecte de centre és per al CEIP Sant Miquel de Tavernes de la Valldigna, per la proposta «Jo ja vinc valencià del Sant Miquel». El centre, amb un 50 % de població migrant, programa, realitza i implementa activitats i projectes amb la finalitat de preservar, promoure i revitalitzar el valencià com a element essencial del patrimoni cultural i lingüístic. L’aula d’acollida, les tertúlies literàries, el club de lectura, la sirena musical valenciana, Ràdio StM o la pilota a l’escola són algunes de la trentena d’activitats que es vehiculen en valencià per a tota la comunitat educativa.

Els premiats de Secundària

Una de les grans novetats dels premis d’enguany és que s’han ampliat als centres escolars de Secundària, atesa la demanda i l’interés que va sorgir en la passada edició. Així, el premi en la modalitat d’aula és per a l’IES Pare Vitòria d’Alcoi, pel projecte «Petites eines». Es tracta d’una revista centrada a publicar els treballs que du a terme l’alumnat amb les noves tecnologies, entre els quals els pòdcasts Versos perversos, La tele del Pere o Viure a les xarxes en valencià. L’IES Pare Vitòria també publica des del 1983 la revista Eines.

El guanyador en la modalitat de nivell és l’IES L’Om de Picassent, pel projecte «El món de l’Om, la revista del nostre institut». La publicació va nàixer el curs 2004-2005 i des d’aleshores se n’han editat una seixantena de números. La Revista El món de l’Om, que es publica trimestralment, és una eina més d’aprenentatge del valencià i s’ha configurat com un element de cohesió de la vida social del centre. A més, al voltant de la seua publicació en paper s’organitzen les celebracions de final de cada de trimestre.

I el Premi en la modalitat de centre és per a l’IES Las Lomas, d’Alacant, pel projecte «Ràdio Las Lomas». El curs 2019-2020, l’equip directiu del centre impulsà la creació d’una ràdio que integrara tot l’alumnat. D’ençà que es va crear, les hores lectives dedicades al projecte de ràdio han anat en augment, alhora que s’ha expandit a diferents nivells de l’ESO progressivament. Els responsables del projecte apunten que entre els pròxims objectius es troben emetre en directe, integrar el vídeo en les emissions, millorar les instal·lacions i l’equip tècnic, traure la ràdio al carrer i arribar a més públic.

Una seixantena de centres

L’objecte d’estos guardons és premiar els projectes que s’estiguen aplicant en els centres d’Educació Infantil (en les dos etapes, de 0 a 3 anys i de 3 a 6 anys), els de Primària i de Secundària, tant públics com concertats o privats. Enguany s’hi han presentat seixanta-sis treballs de tot el territori: quaranta-cinc de centres d’Infantil i de Primària, i vint-i-un de Secundària. La xifra total triplica el nombre de projectes respecte de l’edició anterior. Les propostes tenen un caràcter transversal en el centre (en una etapa, en un nivell o en una aula), i incidixen directament en l’ús del valencià per part de l’alumnat o, fins i tot, de tota la comunitat educativa, famílies incloses.

En reconeixement d’esta tasca, es lliuren tres premis: un premi a un projecte en el qual participe tot el centre escolar, un altre a una proposta en la qual participe tota l’etapa educativa i un tercer premi a un projecte en el qual participe tot el nivell o aula. Els premis estan dotats amb un val per a llibres, material i jocs infantils. Així mateix, s’atorga un diploma amb el reconeixement de l’AVL. De la seua part, Bioparc València premia els projectes amb entrades per a l’alumnat.

El lliurament dels premis tindrà lloc el dissabte 30 de novembre en el monestir de Sant Miquel dels Reis. En la celebració, participaran les feretes de La Colla d’À Punt i la rapera Aina Koda, intèrpret del rap de la proposta Comença de l‘AVL per a promoure l’ús del valencià entre els jóvens.